راه اندازی باشگاه مشتریان الگام ویژه مراکز فروشگاهی، باشگاه مشتریان ورزشی ، مراکز خدماتی ، باشگاه مشتریان استخر ، باشگاه مشتریان خبرنگاران می باشد.
راه اندازی باشگاه مشتریان
بسیاری از کسبوکارهای ایرانی به این موضوع واقف شدهاند که امروزه عرضه پاداش و جوایز در قالب باشگاه مشتریان به بهترین مشتریان به یکی از مزیتهای رقابتی برندها تبدیل شده و همین امر برخی از کسبوکارها را ترغیب به راه اندازی باشگاه مشتریان کرده است اما در عرضه واقعیت برخی از این باشگاههای مشتریان یا کارکرد خود را در ابتدای فعالیت و یا پس از مدت زمان کوتاهی از دست دادهاند.
هدف از راه اندازی باشگاه مشتریان
هر کسبوکاری قبل از اقدام به راه اندازی باشگاه مشتریان باید اهداف سازمان را نسبت به راه اندازی باشگاه مشتریان مشخص کند. برندها با راه اندازی باشگاه مشتریان تمایل دارند به اهدافی کلی مانند بازاریابی، فروش، برندینگ، تحقیقات بازار، طراحی محصول دست پیدا کنند..
هدف از راه اندازی باشگاه مشتریان ورزشی
راه اندازی باشگاه مشتریان برای شناسایی نیازهای معمول جهت پیشنهادات آینده.
• جذب مشتریان جدید از طریق تبلیغات فردی یا گروهی
• افزایش دفعات خرید مشتریان از طریق ایجاد مشوقها در بستر باشگاه مشتریان
• القای حس رضایتمندی، لذت و کیفیت برتر خدمات به مشتریان از طریق باشگاه مشتریان
• حفظ، وفادار سازی و افزایش رضایت در مشتریان
• کاهش هزینههای تبلیغات، بازاریابی و افزایش سود خالص کسبوکار
• آمارهای مفید مدیریتی و بازاریابی از طریق وبسایت برای بهبود مستمر و توسعه
• ارائه بالاترین کیفیت در خدمات به مشتریان
• ایجاد افزایشهای قابل اندازهگیری در فروش و سود
• اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش
• شناخت فرصتهای جدید تجاری و کاهش فرصتهای از دست رفته
• ذخیره اطلاعات و ایجاد بانک اطلاعاتی طبقه بندی شده مشتریان، همکاران و...
• کاهش دوباره کاریها و هزینههای بازاریابی و تبلیغات
• به دست آوردن سهم بیشتری از بازار
• افزایش بهرهوری و بهبود کیفیت خدمات به اعضای باشگاه مشتریان
• افزایش فراوانی دفعات فروش به اعضاء و مشتریان
• حفظ مشتریان و جلوگیری از روی گردان شدن آنها به سمت رقبا
• بهبود جلوه و برند سازمان
• کاهش اتکا به ابزارهای بازاریابی مثل رسانههای جمعی
• بهبود عملکرد از طریق تحلیل اطلاعات
• ارائه پاسخی شایسته در مقابل اعتماد مشتریان
• افزایش تعامل مشتریان با برند
• ایجاد و خلق یک تجربه عالی و متمایز برای مشتریان و لذت بخش نمودن تجربه خرید
• توسعه و خلق خدمات جدید از طریق شناسایی خواستهها و نیازهای مشتریان
• ایجاد ارتباطی دوسویه و تعاملی مستقیم با مشتریان
• تشویق اعضا برای استفاده از خدمات الکترونیکی باشگاه
• ارتباط مستقیم و بیواسطه با خریداران نهایی
• لذت بخش نمودن تجربه مشتری
• ایجاد بانک اطلاعاتی طبقهبندی شده مشتریان، همکاران، نمایندگان و...
• کاهش فاصله بین مراجعات یک مشتری و تبدیل مشتریان گذری به مشتریان دائمی
• داشبورد جامع مدیریتی و بهبود عملکرد از طریق تحلیل اطلاعات
• ایجاد رضایت و وفاداری در مشتریان، همکاران، نمایندگان و شرکای تجاری
• تبلیغات ویروسی و دهان به دهان توسط مشتریان برای سازمان
پس از مشخص شدن اهداف مد نظر در خصوص راه اندازی باشگاه مشتریان، برندها باید اطلاعات کمی از مشتریان داشته باشند تا از این طریق بتوانند سناریو باشگاه مشتریان را به خوبی طراحی کنند؛ این در حالی است که برخی از باشگاههای مشتریان بدون توجه به تحلیل اطلاعات مشتریان طراحی و راه اندازی شده است که این موضوع در عدم موفقیت این باشگاههای مشتریان نقش بسزایی داشته است.
کلمه کلیدی :
باشگاه مشتریان
نام نویسنده :ربابه احمدی . الگام