هک رشد اصطلاحی است که برای استراتژیهایی با هدف رشد روند بازاریابی به کار میرود.
هک رشد و هدف آن
هک رشد اصطلاحی است که برای استراتژیهایی با هدف رشد روند بازاریابی به کار میرود.
هک رشد استراتژیای ایدهآل برای استارتآپهای نوپایی است که به رشد گستردهای نیاز داشته اما زمان و بودجهی کمی دارند.
معمولا هدف استراتژیهای هک رشد، بر جذب کاربر یا مشتری به تعداد زیاد در زمانی محدود استوار است. اصطلاح “هک رشد” اولین بار توسط Sean Ellis بنیانگذار و مدیر عامل Growth hackers در سال 2010 استفاده شد.
هکر رشد کیست؟
هکر رشد به کسی گفته میشود که با هدف جذب و نگه داشتن کاربران و مشتریان یک کسب و کار از استراتژیهای کم هزینه و خلاقانه استفاده میکند.
گاهی به هکرهای رشد، بازاریابان رشد هم گفته میشود اما نمیتوان گفت که هکرهای رشد همان بازاریابهای معمولی هستند، در واقع هرکسی که (مثل مهندسان یا مدیران که در بخش تولید و مدیریت کسب و کار مشغول هستند) بتواند از استراتژیهای خلاق و کم هزینه برای جذب مشتری استفاده کند میتواند هکر رشد محسوب شود.
- هکرهای رشد معمولا وسواسی، کنجکاو و آنالیزگر هستند.
- صرفا روی استراتژیهای رشد تجارت تمرکز دارند.
- آنها استراتژی های رشد را اولویت بندی و آزمایش میکنند تا در نهایت بهترین استراتژی را انتخاب کنند.
هک رشد چطور عمل میکند؟
برای هر کسب و کار بسته به هدف و روشهایی که برای رسیدن به آن اتخاذ میشود این استراتژی متفاوت عمل می کند.
بسیاری از استارتآپها از مدل Pirate Funnel که شامل جذب، شکل گیری ارتباط، نگهداری و رجوع مجدد مخاطب میباشد به عنوان دستور عمل هک رشد استفاده میکنند اما به طور کلی افزایش آگاهی از برند فاکتور اصلی این استراتژی محسوب میشود حال این که هر مدلی به عنوان الگو انتخاب شود، هدف اصلی هک رشد بالا بردن ترافیک برای وبسایت، افزایش بازدیدکنندگان، جمع آوری لید و در نهایت تبدیل کاربران به مشتری است.
چطور هک رشد را شروع کنیم؟
حالا که فهمیدیم هک رشد چیست، وقتش رسیده که ببینیم چطور باید هک رشد را شروع کنیم. قبل از هر چیز باید بعد از طراحی محصول آن را تست کنید و مطمئن شوید که مردم به محصول شما نیاز دارند و حاضرند بابت آن به شما پول بپردازند. در قدم بعد باید اطلاعات لازم دربارهی مشترینتان را به دست آورید، مثلا این که مشتریان شما از چه سنی تا چه سنی هستند؟ علایق آنها چیست؟ چه چیزهایی را دوست ندارند و به طور کلی Buyer Persona خود را تعریف کنید و در آخر استراتژی هک رشد را متناسب با مخاطبان هدف انتخاب کنید.
از مهمترین نکات هک رشد این است که همواره باید محصول خود را بعد از مدتی بروز رسانی کنید و از مشتریها فیدبک بگیرید تا متوجه شوید که در مسیر درست قدم برداشتهاید یا خیر، در عین حال برای محصول برنامههای بازاریابی خود را پیاده کنید تا رشد ادامه داری داشته و میزان موفقیت آن را همواره اندازهگیری کنید. تست A/B و سایر تکنیکهای بهینهسازی برای هک رشد بسیار موثر و حیاتی هستند و میتوانید از آنها کمک بگیرید.
استراتژیهای هک رشد
اکثر استراتژیهای هک رشد در این سه حیطه هستند:
- بازاریابی محتوا
- بازاریابی محصول
- تبلیغات
بازاریابی محتوایی یا Content Marketing
در بازاریابی محتوا، بسته به هدف و تاکتیکهای استفاده شده در استراتژی بازاریابی، میتواند یکی از کمهزینهترین روشهایی باشد که با کمک آن میتوانید محصولتان را سرزبانها بیاندازید. از جمله فعالیتهای رایج در بازاریابی محتوایی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- راه اندازی بلاگ و نگارش مقالات با ارزش برای مخاطب
- تولید محتوای جذاب در شبکههای اجتماعی
- کتاب اینترنتی
- تولید پادکست
- وبینار
- دعوت از بلاگرها برای نقد نویسی درمورد محصول شما
- عضویت و فعالیت در فرومها
- استفاده از بازاریابی ایمیلی برای ایجاد ارتباط قوی با کاربران
- افزایش بازدید محتوا از طریق SEO
- ورود به لیست بازارها و سایتهای مربوط به کسبوکار
بازاریابی محصول
بازاریابی محصول به مجموعهی تکنیکهایی گفته میشود که در نهایت باعث افزایش تقاضا و وفادری (وابستگی) مشتری به محصولات میشود. برخی از این تکنیکها شامل موارد زیر است:
- القای حس ترس از دست دادن (FOMO) با استفاده از سیستمی که فقط به کاربران اجازه دعوت از دیگران را میدهد و هر کسی نمی تواند مستقل عضو شود.
- بازی گونه کردن پروسهی کارکرد کاربر، برای لذت بخش کردن پروسه و اهدای جایزه
- ایجاد انگیزه برای بازگشت و اضافه کردن کاربر جدید به سمت محصول، به گونهای که هر دو (کاربر قدیمی و کاربر جدید) از آن سود ببرند.
- به کارگیری افیلیت مارکتینگ که از تاکتیکهای بازاریابی محتوا بهره میبرد
تبلیغات
تبلیغات Social و تبلیغات کلیکی(PPC) از جمله روشهای تبلیغاتی هستند که در پیشبرد اهداف هک رشد میتوانند موثر باشند.
مثالهای هک رشد
برخی از نمونههای موفق هک رشد:
- Dropbox که به کاربران درصورت دعوت کاربر جدید، فضای بیشتر هدیه میدهد.
- Hotmail که به هر دعوتی از طریق ایمیلشان انجام شده باشد، یک لاین الحاق میکند.
- Snappfood یا Reyhoon که نمونههای موفقی از بازاریابی محتوایی دارند و با معرفی کابران جدید هدیه تخفیف ارائه میدهند.
شرکت مهندسی هوشمند سازان قرن سهند با برند الگام از شرکتهای پیشرو در ارائه راه حل های جامع و کاربردی فناوری اطلاعات و راه کارهای دسترسی آسان به سیستم های اطلاعاتی یکپارچه می باشد. الگام با تعریف نیازمندی های هر کدام از مشاغل ، شرکت ها و سازمان ها در زمینه نرم افزار ویپ ، نرم افزار باشگاهی ، نرم افزار مدیریت باشگاه ، نرم افزار مدیریت پروژه ، نرم افزار crm ، نصب و راه اندازی ویپ بهترین شرایط مربوطه را جهت تحقق به اهداف عالیه مهیا می سازد.
کلمه کلیدی :
هک رشد و هدف آن
نام نویسنده :شکیبا خلج/الگام